Kerk opzoeken

Kerken

• Kerk in neo-romaanse en byzantijnse stijl met een barok en Art nouveau meubilair.

Saints-Pierre-et-Paul

7784 Warneton (Comines-Warneton)

Gesloten

• Romaans van oorsprong. Gotisch gerestaureerd. De kerk is gebouwd door de hertogen van Brabant, die er werden begraven.

Sint-Jan Evangelist

3080 Tervuren

Gesloten

• Romaanse kerk die teruggaat tot 1200. Barokke invloeden door verbouwing. Muurschilderingen blootgelegd in het koor.

Sint-Paulus

3080 Vossem (Tervuren)

Gesloten

• Een van de mooiste barokinterieurs van het land, verbonden aan de norbertijnenabdij. Gelegen in een van de recreatief aantrekkelijkste gemeenten van dit deel van Vlaams-Brabant.

Sint-Servaas

1850 Grimbergen

Gesloten

• Mooie kleine plattelandskerk gewijd aan de heilige Maagd Maria.

Notre-Dame de Bon Secours

5555 Oizy (Bièvre)

00.00 - 23.45 Open

• Het 19de-eeuws gebouw, groot genoeg om de gehele dorpsgemeenschap te ontvangen, is gebouwd van schist (in de grond aanwezig in de streek) en “blauw steen”. <br>

Saint-Roch

6982 Maboge (La Roche-en-Ardenne)

Gesloten

• Een gastvrije neogotische kerk met prachtige kunstwerken.<br>

Saint-Nicolas

6980 La Roche-en-Ardenne

Gesloten

• Kerk in zuivere Brabantse Gotiek met een ‘verzonken’ vieringtoren uit de 14de eeuw toegewijd aan een Henegouwse heilige.

Sint-Waldetrudis

2200 Herentals

Gesloten

• Gotische kerk, met elementen van haar romaanse voorgeschiedenis.

Sint-Martinus

1730 Asse

Gesloten

• Laatgotische kerk, heropgebouwd na de Eerste Wereldoorlog.

Sint-Petrus en Sint-Paulus

8906 Elverdinge (Ieper)

Gesloten

• Kerk in gotische en barokke stijl met een open klokkentoren.

Sainte-Elisabeth

7000 Mons

Gesloten

• Art-Decogebouw aan de Jan De Voslei. Gebouwd als onderdeel van de Wereldtentoonstelling van 1930.

Christus Koning

2020 Antwerpen

Gesloten

• Indrukwekkend pseudo-romaans gebouw gelegen op een plein dat verwijst naar de 9de-eeuwse oorsprong van de kerk.

Sint-Petrus-en-Urbanus

9750 Huise-Zingem (Kruisem)

Gesloten

• 19de-eeuwse kerk in Engelse neogotiek, omgevormd tot inspirerend centrum voor levensbeschouwing.
  • Ontstaan (voor 1215) op de bedevaartsroute naar naar Sint-Jacob in Compostella. Beeld in de kerk, met pelgrimsstraf, hoed en typische schelp. Classicistische kerk uit de tweede helft van de achttiende eeuw.

Sint-Jacobus

3800 Sint-Truiden

Gesloten

• Eén van de gaafste en meest authentieke barokkerken opgericht door de Jezuïeten.

Sint-Pieter-en-Paul

2800 Mechelen

• Neo-romaanse kerk in opvolging van de in 1914-1018 vernielde kerk

8950 Nieuwkerke (Heuvelland)

Gesloten

• Neogotische hallenkerk ter verering van het Heilige Kruis dat uit zee werd opgevist.

Heilige Kruisverheffing

8420 Wenduine (De Haan)

Gesloten

• Voorbeeld van neoklassiek. Beelden van de twee patroons, gewezen bisschoppen van Maastricht.

Sint-Monulfus en Gondulfus

3630 Mechelen-aan-de-Maas (Maasmechelen)

Gesloten

• Pas gerestaureerde, neogotische kerk met oude grafstenen en monumentale muurschilderingen.

Sint-Niklaas

8433 Slijpe (Middelkerke)

Gesloten

• Neogotisch bakstenen gebouw met eiken interieurelementen en twee gedenkstenen.

Sint-Mattheus

9630 Munkzwalm (Zwalm)

Gesloten

• Een wederopbouwkerk waarvan de kern teruggaat tot de 12de eeuw. Het meubilair is van de kunstambachtschool van Maredsous.

Sint-Jacob

8900 Ieper

Gesloten

• Plattelandskerk met een kern uit de 12 de eeuw, gerestaureerde schat aan schilderijen en beelden.

Sint-Dionysius

9270 Kalken (Laarne)

Gesloten

• Neogotisch gebouw (19de eeuw), bekend om de crypte met de overledenen van de koninklijke familie.

Onze-Lieve-Vrouw

1020 Laeken / Laken (Bruxelles)

Gesloten

• De laat 10e-eeuwse basiliek is gebouwd van Doornikse kalksteen en de Ottoniaanse bouwstijl doet denken aan de grote keizerlijke kerken.

Sint-Laurentius

9700 Ename (Oudenaarde)

Gesloten

• Scheldegotiek kerk met beroemd bakstenen toren - echte museum van schilderijen en sculpturen - Madonna met Kind van Michelangelo Buonarotti (1504).

8000 Brugge

Gesloten

• Aantrekkelijke kerk met barok interieur, in een lieflijke groene omgeving.

Saint-Jean l'Evangéliste

4052 Beaufays (Chaudfontaine)

• Saint-Médard

6762 Saint-Mard (Virton)