• Romaanse kerk uit de 12de eeuw met een massieve, stenen toren.

Saint-Firmin

5300 Bonneville (Andenne)

• Eenbeukige, pas gerestaureerde, kapel. Gedateerd: 1767. Maakt deel uit van kloostercomplex. Overweldigend rococo-interieur: drie altaren, lambrisering, biecht- en preekstoel. Glasramen. Orgel van Rochet.

Sint-Rochus

3320 Hoegaarden

• Rustieke dorpskerk nabij de Dender dat meermaals verbouwd werd en éénmaal bestolen!

Onze-Lieve Vrouw-Presentatie

9400 Okegem (Ninove)

• Deze kapel van leisteen en breuksteen, gebouwd in 1627, ligt in een landelijke omgeving.<br>

Saint-Hubert

6983 Herlinval (La Roche-en-Ardenne)

• Wederopbouwkerk in Nieuwpoortse baksteen, met verschillende verwijzingen naar de Eerste Wereldoorlog.

Sint-Leonardus

8904 Zuidschote (Ieper)

• Mooi gebouw opgetrokken in de 16e-17e eeuw in kalksteen met sober en rustgevend interieur.

Saint-Philippe

5600 Philippeville

• Gotische kerk (1425) met onvoltooide torenpartij. Schatkamer met onder meer werken van Dirk Bouts.

3000 Leuven

• Van oorsprong romaanse kerk, vergroot en verbouwd in neogotische stijl. Combinatie van oude en moderne kunstwerken. Kunstenaarsgraven.

Sint-Martinus

9830 Sint-Martens-Latem

• Benediktijnse abdijkerk in neogotische stijl, uit 1880, in een mooi natuurlijk kader.

Saint-Benoît de Maredsous

5537 Denée (Anhée)

• Grote neogotische kerk, (1905) met mooie verhoudingen en een luchtig interieur.

Saint-Géry

7110 Houdeng-Goegnies (La Louvière)

• Boeiend bouwwerk in gotische stijl (14de eeuw); typische toren ; een aantal erg fraaie meubelstukken.

Saint-Martin

7950 Chièvres

• Neogotische kerk met een 15e-eeuws koor. Een van de zeldzame kerken die nog omgeven worden door een begraafplaats.

9400 Denderwindeke (Ninove)

• Romaans/gotische kerk. Volkse beelden en resten van middeleeuwse muurschilderingen.

Sint-Katharina

3080 Duisburg (Tervuren)

• Voormalige abdijkerk in klassieke stijl.<br>

Onze-Lieve-Vrouw Vlierbeek

3010 Kessel-Lo (Leuven)

• Neogotische kerk uit 1905 op de mijnsite van Bois du Luc (Unesco Werelderfgoed).

Sainte-Barbe

7110 Bois-du-Luc / Houdeng-Aimeries (La Louvière)

• 17de-eeuwse barokke kerk met uniek grondplan ontstaan uit de verering van een miraculeus Mariabeeld.

Onze-Lieve-Vrouw van Hanswijk

2800 Mechelen

• Neogotische kerk met romaanse, gotische en moderne elementen. Dak bedekt met rode Pottelberg pannen.

Sint-Martinus

3600 Genk

• Een klein gotisch gebouw in kalksteen, uitgebreid verbouwd in de 19e eeuw, met een 16e-eeuwse theoteek.<br>

Saint-Sébastien

5101 Loyers (Namur)

• Beschermde neoclassicistische kerk met romaanse toren, omgeven door oud kerkhof.

Onze-Lieve-Vrouw Bezoeking

3803 Wilderen (Sint-Truiden)

• Vroeggotische bedevaartskerk. Wonderbaarlijk beeld van de Maagd Maria.

Onze-Lieve-Vrouw Bezoeking

8380 Lissewege (Brugge)

• Gotische kerk met de bijnaam "de kathedraal van het noorden" vanwege de opmerkelijke architectuur en de indrukwekkende rijkdom van het interieur.

Onze-Lieve-Vrouw- Hemelvaart

9988 Watervliet (Sint-Laureins)

• Honderd meter lang. Gezegend met een rijk interieur. Het koorgestoelte draagt de wapenschilden van al de ridders van het Gulden Vlies (1430). Praalgraven. Reliekschrijn (1883-85) van de Zalige Karel de Goede, graaf van Vlaanderen.

Sint-Salvator

8000 Brugge

• Kapittelkerk van baksteen en natuursteen uit Gobertange, oorspronkelijk gebouwd boven het graf van de heilige Ragenufle. De fontein die haar naam draagt is nog steeds een bedevaartsoord.

Saint-Pierre

1315 Incourt

• Het 19de-eeuws gebouw, groot genoeg om de gehele dorpsgemeenschap te ontvangen, is gebouwd van schist (in de grond aanwezig in de streek) en “blauw steen”. <br>

Saint-Roch

6982 Maboge (La Roche-en-Ardenne)

• Religieus domein naast de kerk, met Lourdesgrot, Kruisweg, enz.

Mariadomein

2930 Kaart (Brasschaat)

• Bedevaartskerk met bolvormige toren in romaanse en gotische stijl. Mariabeeld uit de 10de eeuw. Processie en mars van Entre-Sambre-et-Meuse.

Notre-Dame

5650 Walcourt

• Kerk in zuivere Brabantse Gotiek met een ‘verzonken’ vieringtoren uit de 14de eeuw toegewijd aan een Henegouwse heilige.

Sint-Waldetrudis

2200 Herentals

• Zeer merkwaardige kerk uit streekeigen natuursteen, met drie gelijke beuken.

Sint-Hubertus en Vincentius

3550 Zolder (Heusden-Zolder)