• Neoklassiek bouwwerk, rijk begiftigd qua interieur, dankzij het mecenaat van rijke industriëlen.<br><br>

Saint-Remacle

4800 Verviers

• Gotische kerk (1500) op de Markt. In 1918 erg beschadigd nadien vergroot tot haar huidige volume. Het retabel op het O.-L.-Vrouwaltaar van Karel Lateur, broer van Stijn Streuvels. Recente gebrand schilderde glasramen, koperen luchters, orgelrestauratie.

HH. Amandus en Blasius

8790 Waregem

07.00 - 19.00 Open

• Bedevaartskerk met bolvormige toren in romaanse en gotische stijl. Mariabeeld uit de 10de eeuw. Processie en mars van Entre-Sambre-et-Meuse.

Notre-Dame

5650 Walcourt

• Een neoromaanse kerk, waarvan de verbazingwekkend kleurrijke 19e-eeuwse muurschilderingen in de 20e eeuw in hun oorspronkelijke staat werden hersteld.<br>

Saint-Géry

1430 Rebecq

• Boeiende kerk met resten uit een vroegromaans verleden en een interieur dat verwijst naar de adellijke weldoeners.

Sint-Stefanus

3730 Hoeselt

• Gerestaureerde barokke kerk in het Mooiste Dorp van Vlaanderen. Nu museum en cultureel centrum.

3621 Oud-Rekem (Lanaken)

• Van oorsprong 13de eeuwse bakstenen kerk, op charmant plein, met beschermde begraafplaats.

Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart

9968 Bassevelde (Assenede)

• Recent schrijn (1985) gewijd aan de heilige Catharina, een plaats van gebed en ontmoeting.<br>

Sankt-Caterina von Siena

4711 Astenet (Lontzen)

• Het 19de-eeuws gebouw, groot genoeg om de gehele dorpsgemeenschap te ontvangen, is gebouwd van schist (in de grond aanwezig in de streek) en “blauw steen”. <br>

Saint-Roch

6982 Maboge (La Roche-en-Ardenne)

• Neogotische bakstenen kerk, wederopgebouwd na de Eerste Wereldoorlog.

Sint-Jan de Doper

8900 Dikkebus (Ieper)

• Neogotisch gebouw (19de eeuw), bekend om de crypte met de overledenen van de koninklijke familie.

Onze-Lieve-Vrouw

1020 Laeken / Laken (Bruxelles)

• Kerk met een opmerkelijke buitengalerij met loggia (1712).

Saint-Pierre

6672 Beho (Gouvy)

• Kerk in neo-romaanse en byzantijnse stijl met een barok en Art nouveau meubilair.

Saints-Pierre-et-Paul

7784 Warneton (Comines-Warneton)

• Een grote, lichte hallenkerk met een vijfhoekig koor, voornamelijk in gotische stijl.

Saint-Pierre

7860 Lessines

• Een barmhartige kerk in regionale Demergotiek gevuld met unieke kunstschatten.

Sint-Dimpna

2440 Sint-Dimpna (Geel)

• Neogotische kerk (1922-23) naar het model van de in 1914-18 vernielde gebouw.

Sint-Jan de Doper

8951 Dranouter (Heuvelland)

• Een eenvoudige plattelandskerk op de wijk Wetteren-ten-Ede.

Sint-Anna

9230 Wetteren-ten-Ede (Wetteren)

• Dit is een dorpskerk zonder pretentie, zoals wij het graag hebben. Ze ligt in een dorp met karakter en veel charme. De kerk is zeer gastvrij en vaak geopend ongeacht de seizoenen. Ze maakt een heldere indruk dankzij de witgekalkte muren, zowel binnen als buiten.

Saint-Lambert

6983 Buisson (La Roche-en-Ardenne)

• Gotische kathedraal, afgewerkt in 1534. Crypte uit de 12de eeuw. ,,Lam Gods'' van de gebroeders Van Eyck (1432).

Sint-Baafs

9000 Gent

• Kleurrijk gebedshuis met een 13de-eeuwse toren dat “’t Bommetje”, een klok van 1379, huisvest.

Sint-Niklaas

8630 Veurne

• Kerk in primitieve romaanse stijl, uit de 20ste eeuw. Grote, dikke vierkante toren. Interieur gerestaureerd in zijn originele sobere stijl.

Saint-Martin

1320 Tourinnes-la-Grosse (Beauvechain)

• Grotendeels neogotische kerk omringd door een mooie, historische wijk

Saint-Lambert

5500 Bouvignes-sur-Meuse (Dinant)

• Rijkelijk ingerichte barokke kerk, met veel verwijzingen naar de helden van het dorp, van een keizer tot meer dan één minister.

Sint-Ludgerus

9240 Zele

• Vroeggotische bedevaartskerk. Wonderbaarlijk beeld van de Maagd Maria.

Onze-Lieve-Vrouw Bezoeking

8380 Lissewege (Brugge)

• Gebouw in neoromaanse stijl in 1953-54, ter ere van de heilige Lutgart, geboren in Tongeren. Patrones van de Vlaamse Beweging.

Sint-Lutgardis

3700 Tongeren

• Kerk in gotische en classicistische stijl (14de en 19de eeuw) met waardevol interieur

Saint-Julien

7800 Ath

• Plattelandskerk uit de 18de eeuw, met romaanse toren uit de 13de eeuw.

Immaculée Conception

4920 Sougné-Remouchamps (Aywaille)

• De 18de-eeuwse torenspits van deze laatgotische kerk bepaalt één van de bekendste dorpsgezichten van de Scheldestreek - doop- en parochiekerk van priester Poppe - Amelbergabedevaart

Onze-Lieve-Vrouw